Cycling Frenzy in Bagan
3 januari 2011 - Bagan, Myanmar
SCROLL DOWN FOR ENGLISH SUMMARY
2 januari 2011
We gaan verder waar Sid is gestopt... Na aankomst met de "jetty" (betekent speedboot in Birmees) zoeken we een taxi. Dat is niet zo makkelijk, want er staan zoveel Birmezen om ons heen die allemaal wat van ons willen en nog handtastelijk worden ook. Sid wordt maar 's even boos. Dat helpt. Ze druipen af...
We zijn nog net voor zonsondergang bij ons hotel en lopen snel naar de vlakte om onze eerste tempel te scoren. De pagode met de gouden toren glinstert in de avondzon. Prachtig gezicht.
3 januari
Krakend en piepend trotseren we de weg: we hebben 2 brikkies gehuurd om een fietstocht langs de tempels te maken. Ik zal jullie niet vermoeien met alle details over elke tempel, maar we hebben zeer mooie pagodes gezien, waaronder de Shwesandaw pagode. Deze staat bekend om zijn mooie uitzicht bij zonsondergang. We klimmen naar boven om 9 uur 's ochtends en het is nu al mooi. En rustig!
Onze tocht voert verder langs het geitenpad (blijkbaar fietst hier vrijwel niemand) en we komen de geitenherder tegen. Alles is dor en droog. Wat eten die beesten dan? Al fietsend zien we alle pagodes die we willen zien en ontlopen we de bussen toeristen. Onderweg nog ergens fout pizza gegeten, want we kunnen even geen soep/rijst/ei meer zien... Sid trapt intussen zijn trapper van de fiets en fietst vrolijk verder.
Tegen de avond fietsen we naar de roodgouden pagode van Dhammazakayedi. Laat dit nu net de tempel zijn waar alle locals naar toe gaan! Dat is wel bijzonder. In het donker terugfietsen zonder verlichting op een grintpad met kuilen, bobbels en stenen is ook heel bijzonder. Het is weer een mooie dag geweest!
ENGLISH VERSION
Upon arrival in Bagan, we hassle with the people to get a good deal for a cab ride to our hotel. It's not easy, cos there's many of them and they all wanna touch you and have your money. Sid gets upset and luckily that takes them aback.
We get to see one pagoda at sunset. Beautiful sight!
The next day (3 January) we cycle around the plain to see the temples. Again: there's so many of them, so i won't bother you with all the details, but I can say they are very impressive!
The bike trails are actually goat trails, so sometimes we need to walk more than cycle and Sid manages to ruin one of his pedals. And after a week of soup and rice we go for pizza. Yay!
We watch the sunset at a beautiful red/gold pagoda (Dhammazakayedi) and are joined by the locals. It's a special sight. Cycling back on a road full of potholes, stones, etc without any lights is also pretty special. All in all, a pretty, pretty, good day!
